leren is imiteren

Leren
Kinderen leren van imiteren. Zelfs volwassenen leren van imiteren.  De mate waarin iemand iets kan leren hangt samen met intelligentie niveau.  Toch kun je op allerlei niveau’s leren.
Soms is het handig te kijken op welk niveau een kind kan leren. Overvragen werkt niet fijn, daar worden kinderen onzeker van. Soms ik het een kwestie van iets op een andree manier aanleren, soms is het een kwestie van oefening en soms is het gewoon een te zwaar lesprogramma.

Motivatie
Maar wat nu als de motivatie om te leren onbreekt?  Als de motivatie ontbreekt omdat er steeds opnieuw iets niet helemaal gaat zoals het gewoon zou moeten kunnen gaan.
Als een kind slim genoeg is voor het niveau waarop de stof word aangeboden bijvoorbeeld en dan toch…het kind gaat slecht op school. Is niet meer gemotiveerd.
Ook dan gaat een kind slechter presteren, kan onzeker worden.
Motivatie kun je krijgen door te weten wat er nou eigenlijk is. Waarom gaat het anders dan je wil? Waarom wil je het perse zo?  Is er nog een andere manier?
Snappen waarom jij leert zoals je leert of waarom het minder makkelijk lukt en hoe het makkelijker zou kunnen lukken.
Er zijn een heleboel manieren om kinderen te motiveren en om ze te leren omgaan met de uitdagingen die ze krijgen. 

Het probleem-talent
Sommige kinderen hebben wat ik noem een probleem-talent. probleemtalenten zijn wat in het bedrijfsleven valkuilen genoemd worden en die kun je leren omzetten naar krachten. 
Daarom hebben ook  kinderen een antwoord op het waarom nodig.  Als ze het  probleem-talent wat ze hebben eenmaal begrijpen sta je versteld van waar kinderen zelf uiteindelijk allemaal mee komen aandraven om mee te werken aan een oplossing.  Vaak weten ze heel goed hoe ze iets beter kunnen leren.
Je geeft ze door uitleg en het aanreiken van opties de mogelijkheid eigen coach te worden.
Faith Company streeft ernaar kinderen hun eigen Coach te maken doordat ze zichzelf beter leren kennen. Ze krijgen gereedschap mee om mee te werken.  Zelfredzaam te worden en te zijn met hun eigen probleem-talent.

Ouders als model
Dat zelfde geldt voor ouders, en als  je weet waarom het gereedschap toepast, helpen tips en trucks en oefeningen ook gewoon beter.  Dan kun je namelijk ook leren variëren en word je als ouder flexibel. Een flexibele ouder met een flexibel kind. Als ouder sta je model voor je kind. Het kan dat je in je kind dezelfde soort problemen herkent als bij jezelf. dat kan het hoeft niet. Of dat nu wel of niet het geval is als jij de stof beheerst kun je het je kind ook makkelijker overbrengen. Leren is namelijk imiteren. Bijvoorbeeld: sociaal angstoge kinderen zullen onder bepaalde omstandigheden eerst naar de moeder kijken en haar respons in sociale situaties en onder andere omstandigheden juist naar de vader als voorbeeld.

Daarbij kun je pas iets kennen als je het herkent. Vandaar dat voorafgaande aan de oefeningen en tips aandacht word besteed aan zowel de achtergronden als herkenning.
Kinderen groeien uit tot volwassenen en veel van wat zij later als volwassenen al dan niet kunnen is hen geleerd. Uiteraard komt een kind niet als onbeschreven blad (tabula rasa) op aarde. Elk kind heeft zijn eigen karakter. Dat kun je als moeder al voelen als ze in je buik zitten een eigen ritme en eigen kracht. dus zo benaderd Faith company kinderen, elk als individu met een eigen leven en toekomst.

Faith Company werkt samen met coaches en hulpverleners en ouders aan een boekje klik hier als je daarover meer wil lezen.